Hitta jobb
Vare sig du letar efter ditt första jobb eller vill byta karriär eller återinträda på arbetsmarknaden efter en längre frånvaro, att hitta jobb kräver två huvuduppgifter: att förstå sig själv och förstå arbetsmarknaden. Bygg på den förutsättningen att du redan har valt en karriär och söker för närvarande efter jobb. Här finns flera sätt att faktiskt få ett jobb.
Innan du söker jobb
Innan du söker jobb revidera din CV. Se till att din CV är så fullständig och uppdaterad som möjligt. Din CV ska innehålla all viktig information om dig: för vem du är, var du kommer ifrån, och vad du kan erbjuda.
Här är några tips att tänka på:
- Var ärlig. Aldrig ljugga på din CV.
- Använd aktiva verb när du beskriver vad du gjorde på ditt senaste jobb.
- Korrekturläsa, granska din CV flera gånger för grammatiska fel eller stavfel. Även något så enkelt som ett stavfel kan negativt påverka din chans att komma till intervju. Få en eller två andra personer läsa din CD innan du skickar iväg den..
- Håll formateringen ren. Hur din CV ser ut är nästan lika viktigt som hur den lyder. Använd en enkel, klassisk typsnitt (t.ex. Times New Roman, Arial eller Helvetica), svart bläck på vitt papper, och tillräckligt stora marginaler (ca 1 "på varje sida). Använd fetstil eller kursiv stil sparsamt och se till att ditt namn och dina kontaktuppgifter visas tydligt.
Utveckla din personliga tal
Många strukturerade intervjuer, i synnerhet vid stora företag, börja med en fråga som "Berätta om dig själv". Intervjuaren egentligen inte vill att du ska gå tillbaka till grundskolan och prata om din barndom. Detta är en specifik fråga med ett rätt svar i två minuter eller så. Dina prestationer varför du vill arbeta hos just det företaget och vad din framtidsmål är.
Håll det kort (mellan 30 sekunder och två minuter) och har grunderna memorerade så att du inte stamma när du blir ombedd att beskriva dig själv. Du vill inte låta som robot, heller. Lär dig att improvisera (beroende på vem du pratar med). Öva din tal med någon som kan ge dig feedback.
Lista på arbetsrelaterade färdigheter
Gör en lista på arbetsrelaterade färdigheter du vill veta. Din arbetsgivare kommer att vara intresserad att höra om hur viktig anställning är för dig. Tänk vilka färdigheter kommer att göra dig mer kompetent i den position du ansöker om. Hitta några böcker och kommande konferenser som avsevärt skulle förbättra dina förmågor.
I en intervju, berätta till arbetsgivaren vad du läser och lär sig, och att du vill fortsätta att göra det.